tisdag 20 november 2012

Real Life

REAL LIFE

- Har du en sminkväska?
- Vad finns däri?
- Vad har du för inställning till att sminka sig?
- Dyra märken vs. budgetalternativ?
- Och fungerar VERKLIGEN de där dyra krämerna med kaviar eller snigelestrakt i, bättre än "vanliga" krämer?


Så, har jag en sminkväska?
Ja, jag har flera stycken, fick till och med en ny igår! Med posten! Från Kicks! Ska ju börja jobba om 1,5 vecka och sminket har börjat ta slut så istället för att åka in till stan och gå in på affären där med resultat att just det jag ska ha inte finns inne så provade jag att beställa direkt på nätet istället. Otroligt smidigt om jag får säga det själv!

Jag använder i stort sett samma smink helg, fest som vardag. Istället varierar jag färgsammansättningar och grad av styrka. Jag använder ALDRIG färgade nagellack, kajal eller läppstift! Nej, inte ens läppglans. Har en burk med natur-klet som heter "Änglafötter" och som jag köpt på hälsokosten, det kan jag smeta på läpparna ibland när väder och vind gjort sig i behov av det. Och så glänser det ju lite av det också så...

Jag är ganska noga med vad jag kletar på i ansiktet eftersom jag reagerar med utslag om det är "fel" grejer och för att jag är extremt torr vissa perioder. För det torra används då en mjukgörande kräm från Clinique. Svindyr men jättebra. Annars använder jag en mjukgörande kräm från Nivea som inte alls är dyr.

Två gånger sista två åren har jag varit på Kicks på "smink-utbildning". Verkligen jättekul och man blir så inspirerad. Däremot är jag ingen smink-personlighet. Det ska gå snabbt och vara effektivt! Inte flera moment utan så enkelt som möjligt!

Jag kör en mjukgörande, en täckande concealer, en foundation och puder i ett, ögonskugga, ögonbrynspenna, mascara och ev lite rouge om det är fest! Har lite festligare ögonskuggor att ta till vid festligheter och två färgsättningar på ögonskuggor i vanliga fall beroende på vilket nyans jag kör på under dagen i övrigt. Men alltid inom samma toner, naturfärgat med toutch av guld eller pärlemor.

Ögon tvättas med Decleor Aroma Cleanse. Också svindyr men dryg och effektiv så det är värt varje krona. Också det för att slippa utslag och sveda! Och ansiktet tvättas med Bare Minerals.

Märken på smink är Dior eller Clinique. Kan dock köra lite blandat på ögonskuggor ibland, tex Loreal...

Hos mig får det gärna kosta lite mer eftersom jag provat mig fram och hittat produkter som funkar. Ingen mascara som lägger sig under ögonen mer, ingen foundation som ligger som ett skal, inget puder som klumpar sig, och ögonskuggor som sitter kvar mer än ett par timmar. Det gör inget att det kostar lite mer heller eftersom jag endast använder smink på jobbet, på fest och vid andra utflykter! Men självklart är det en smaksak. De märken, eller de produkter ska jag säga, som jag använder har jag bara använt i snart ett år, innan där kämpade jag varje gång med att hitta produkter som passade mig och min plånbok. Efter sista sminkningen på Kicks fick jag tips om de här produkterna och jag är så nöjd så jag byter aldrig!!! Om inte jag måste vill säga...

Huruvida sniglar och annat jox i smink är bättre eller sämre låter jag vara osagt eftersom jag inte testat själv men jag kan knappast tro att det skulle vara bättre än mycket annat. Däremot tror jag att så naturäkta och så lite kemikalier som möjligt är bra. Inte för att jag har koll på det så noga själv, men även det är individuellt.. Jag testade Biotherms serie just pga min torra hy, men det var det värsta jag haft i ansiktet. Klåda, sveda, utslag och svullen....

Som sagt! Man får nog testa sig fram och köra på det som passar en själv bäst! Smink, osminkat, starkt, svagt, dyrt, billigt, märken eller omärkt!!!

8 kommentarer:

  1. Åh beställa via Kicks, det lät spännande :) Måste nästan testa det nu bara för att... Kram

    SvaraRadera
  2. Åh så intressant att höra. Här hade vi en märkestjej och det är alltid kul att höra varför och så. Man kanske skulle ta och önska sig något märke i julkapp för att kunna prova, och sedan veta. Dior verkar popppis ;)

    Återkommer ikväll.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Sammanställningen är KLAR. Vad svenska kvinnor använder för smink och vad de har i sina sminkväskor ÄR utrett ;)
    Tack!
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/november/sammanstallning-av-real-sminkvaskan-2.html

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. Kul att du hittat rätt även om det är dyrt! Vissa saker får ju faktiskt kosta lite! Säger som min gamla farmor sa: den som köper billigt köper dyrt!: Och så är det nog, även om jag själv är en snålmaja på många grejer!=)
    Kram Miriam

    SvaraRadera
  5. Vilken bra sminkskola här!
    Jag är ju inte så insatt, trots att jag sminkar mig varje dag...brukar även få höra det av yngsta som går makeup linje ;)
    Ja ska man straxt börja jobba gäller det att uppgradera sminkväskan!
    Ha en fin dag,
    Sussi

    SvaraRadera
  6. Det finns ju inget som är värre än när mascaran lägger sig under ögonen så man ser ut som AliceCooper och ingen säger något :)Jag har haft oturen när jag hittat en mascara så finns den inte kvar nästa gång man ska köpa. Sminkskola det verkar spännande.

    SvaraRadera
  7. Vad använder du för mascara, för min Clinique mascara ger mig svarta ringar:(
    Skönt att hitta sina grejer och då spelar priset mindre roll!

    SvaraRadera
  8. Jag gillade den här utmaningen för det visade sig att vi är många som klarar oss med väldigt lite produkter, det känns befriande tycker jag!

    SvaraRadera