söndag 7 oktober 2012

Medicinskåp- veckans Real Life

I veckans Real Life handlar det om medicinskåp. Hur ser ditt ut? Har du något överhuvudtaget? Finns det något i skåpet som inte borde finnas där eller tvärtom, finns det något som borde finnas i skåpet men som.. Ja, inte hittat dit?

Jag är en sån som egentligen aldrig haft nåt medicinskåp av något slag alls. Jag har alltid stått där när förkylningen slagit till med feber, hosta och snuva och önskat att jag hade ett förråd med medikamente nånstans men ja istället fått knalla iväg med frossa och en fullständigt utarmad kropp för att införskaffa mig det mest akuta för att överleva de första kommande dygnen. Säkerligen smittat ner halva Apoteket med mitt snörvlande på kuppen också, de gånger jag fick kämpa mig iväg själv. Annars har jag haft en enorm tur som haft mina föräldrar och min mormor som privata hantlangare på mediciner.

Men sen hände nåt. Förste sonen har växt upp med förkylningsastma och falsk krupp vilket resulterat i att vi fick ett litet förråd. Men det stod i städskrubben.

Sen blev problemen med hans lungor av mer fast art och gav mediciner på heltid i form av inhalatorer så dem bär han själv med sig numer.

Sen kom barn nr 2. Vid tre månaders ålder kom även den första öroninflammationen (därav smeknamnet Virus!) Son 1 hade vid detta laget varit frisk i typ 4 år, efter 3 års sjukdom och som förälder glömmer man fort, ibland lite för fort.
Så där stod vi, två på natten och inte en tillstymmelse till Alvedon eller näsdroppe!!! Bra jobbat! Per vankade av och an... "- Det måste ju finnas nån vi kan ringa? Så här ska det väl inte va?" var några favorit i repris som upprepades ett antal gånger under natten innan jag bad honom gå och lägga sig och låta mig sköta natten!

Sen kom barn nr 3, och med honom en ny infektion, denna gången i halsen. Och återigen stod vi där utan en enda medicin. Jag säger bara, tacks vet jag snälla grannar som från olika hus försett oss med ögondroppar, Alvedon och hostmediciner...

För nåt år sen fick vi dock tummen ur och investerade i två lådor från Ikea. Vilka fynd alltså. Utställningsexemplar dessutom. Färdigbyggda för endast 19 kr! En till oss vuxna och en till barnen, placerade näst högst upp i en lagerhylla ute i tvättstugan. Aldrig mer att vi ska stå utan mirakelkurer vid minsta tecken på sjukdom. På den översta hyllan av lagerhyllan står dessutom även de där farliga medlen som inte på något vis ska intas oralt så det känns som om vi kommit överens om att lagerhyllan hör till the danger zone of the house!

I lådorna finns (ska finnas) Alvedon av olika slag, termometer med tillhörande salva, andra typer av smärtstillande, omeprazol, hostmedicin samt lite smått och gott! Men Trots de snygga medicinlådorna så står hälften av medicinerna utanför lådorna på hyllan eftersom det är för jobbigt (?????) att ta fram och öppna rätt låda varje gång något önskas från gotte-butiken.

Även Pers mediciner för magen, UC, står i snygga staplar utanför. Min magmedicin (droppar) står på fläkten vid spisen för att komma ihåg att intas varje morgon. Är det nåt jag verkligen är fullkomligt värdelös på så är det att komma ihåg att ta mediciner så jag tackar min lyckliga stjärna varje dag för att man inte drabbats av nån värre åkomma (än)...

Men, sen kommer vi ju till en del av min personlighet. Per är ju pedanten, jag är en aningens längre ifrån detta samtidigt som jag även tror på snabba lösningar och kvick fix och just därför så ligger det ju inte för mig att vakna mitt i natten och behöva springa tre våningar ner för att hämta nödvändig medicin vare sig till mig eller barnen, inte heller om man ska iväg snabbt under dagen kan omvägen tas runt tvättstugan utan det hela måste rationaliseras.

Så förutom medicinlådorna och hyllan i tvättstugan så finns det lite depåer runt om i huset också. Tillexempel i mina väskor, i den översta lådan i byrån i hallen samt i nattygsbordet!

Varför förlänga pinan längre än nödvändigt!!!???

Förutom mediciner då så finns det nog inte så mycket i lådorna. Lite plåster, termometer, salvor, nån liten leksak och en klocka! (??? Jag har ingen förklaring)

Hur ser det ut hemma hos er då??

4 kommentarer:

  1. Jättebra och kul att du är med.
    Återkommer på onsdag.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  2. Vad har folk i sina medicinskåp egentligen?
    Veckans sammanställning ligger ute.
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/october/sammanstallning-av-real-medicinquotskapetquot.html

    Tack så mycket för att ni var med och delade med er.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  3. Känner igen det där med att inte ställa tillbaka. I och med utmaningen röjde jag igenom vår skolåda, men nu när jag får plåstra om dottern, blir alla grejer liggande där jag sist bytte förband...nu har vi åtminstone sårvård (säkert tack vare att mannen haft ett par större olyckor de senaste åren), när tjejerna var små hade vi knappt plåster. I nödfall har de fått en näsduk fast-teipad med målarteip ;-)
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  4. Hahaha, jag har oxå förråd lite här och var... Min magmedicin står i kylen, jag har handväskan full med olika sorters värkmedicin plus mina oumbärliga skavsårsplåster. Sen har jag katternas medicin lite här och där i olika skåp och lådor.... Varför hålla sig till ett skåp, när man istället kan ha skattjakt när något behövs...

    SvaraRadera