tisdag 25 september 2012

Real Life- En ny utmaning- Dela eller komplettera?

Nu när jag är arbetslös så ska jag ju ägna dygnet runt åt att leta upp lediga jobb och därefter söka dem, oavsett om de ligger i Jönköping, Arvika, Kiruna eller Bryssel. Att ha familj med tre barn och ett hus under uppbyggning eller ens en make med fast jobb (som då skulle bli arbetslös om jag måste flytta eftersom han då skulle välja att flytta med mig och barnen, vilka jag inte lämnar) är inte anledning nog för att inte söka jobb världen över och radikalt förändra sitt liv.

Jag söker jobb. Jag söker många jobb. Varje vecka. Men ingen vill ha en statsvetare utan erfarenhet från att vara just statsvetare/handläggare/biståndsbedömare mm mm. När man tar sin politcies kandidatexamen så ska man helst lyckas med det samtidigt som man redan arbetat inom området i 5-10 år. Jag har inte lyckats med det, och därför är jag idag ännu också arbetslös. Men jag kämpar på. Och jobben söks. Och söks. Och söks.

Vart skulle jag med detta då??? Jo just det, jag är ju arbetslös på till 100% och sociologi-studerande till 50%, samt trebarnsmamma med privilegiet att kunna ha mina barn hemma på halvtid varje vecka, utom då den stora som ju går under skolplikten och därmed måste vara i skolan på heltid, samt i renoveringsprojekt dygnet runt året runt,så hur kan jag hinna annat än att göra just detta???
Jo, därför att jag vill!! För att jag också är en egen individ med egna drömmar och egna mål. Just därför så kan jag göra annat än att bara göra det där...

En av de sakerna som jag gör när jag inte gör det där andra är att blogga, det vet ju flera av er redan. Och nu har jag hakat på en del utmaningar för att få bloggandet att fyllas ut lite, från nya perspektiv.

En av mina utmaningar har ni hunnit kolla på, den som handlar om "Jag".

Nu kommer en annan utmaning, som är en utmaning som absolut passar mig bra! Den heter Real Life och grundaren till denna utmaning finns att hitta hos Yohanna.

Veckans utmaning rör sig kring ämnet relationer. Huruvida man i olika relationer Delar (intressen) eller kompletterar varandra.

Här kommer mitt bidrag!

Jag har valt att göra utmaningen utifrån min och min makes relation. Helt enkelt för att jag är nyfiken. Forskningen som Yohanna tar upp i sin blogg rör en teori som jag själv haft i alla år och därmed måste jag ju kolla hur läget ligger till i min egen familj. Dessutom skrev jag ju i gårdagens utmaning om mina föräldrar och hur deras intressen inte delas så mycket av varandra men hur de lyckats hålla ihop i i måååånga år...
Ett tredje skäl är just nu mina sociologi studier. jag läser precis om denna typ av relationsproblematik så utmaningen kunde inte komma lägligare.

Matlagning
- Jag och min man har ett delat intresse för mat. Jag lagar mat och han äter mat. Ja, jag äter ju också såklart men ni fattar. Matlagning och bra mat är ett stort intresse hos mig. Min man har börjat intressera sig för bra matlagning och en god kost han också men gråter inte om det är jag som rent praktiskt utför själva tillagningen. Eller inhandlandet. Eller planeringen.

Städning
- Delat intresse av att ha det rent och snyggt. Min man är/har varit "pedant" och mycket ordningsam. Jag är precis motsatsen. Jag älskar kaoset, om det är ett organiserat kaos. Ingen annan än jag skulle dock kunna hitta nån sorts organisering i mitt kaos men jag gör det iaf. Men för nu är det ändå jag som städar. det är jag som är hemma på dagarna så det blir väl på nåt sätt mest logiskt även om jag hatar den sortens logik. Vi hade städhjälp under den sista graviditeten, och det var den bästa gåva vi nånsin fått! 

Hobbys
- Vi delar ett intresse för renovering och för att fixa och trixa med hus och hem. Däremot kanske vår vilja och vår högsta nivå skiljer sig lite. 
Jag har även mina egna intressen som rör allt från plugg, till zumba och lite annat smått och gott. Han har även sina intressen som till exempel hockey, motorsport och andra projekt.
Bilen, om det finns
- Bilar finns! Massor! Skrev en gång i ett blogginlägg att vi bytt så mycket bilar på sistone att jag inte vet vilken bil jag ska hoppa in i på morgonen, vilken som är min. Men nu vet jag! Vi delar ett litet bilintresse-i den mån vi ska köpa en ny eller inte och vilken vi då ska ha. Sen är min man motorintresserad, av allt som kan tänkas ha en motor, eller låter som om det går på en motor. Det får han ha ifred. Liksom mekandet i garaget.

Fika
- Jag fikar sällan. Eller jag fikar, men eftersom jag äter lchf av olika anledningar så blir det oftast bara en kopp kaffe till fika för min del. Men jag fikar gärna ofta med mina väninnor på lediga dagar. Min man är hantverkare, de får fika hemma hos sina kunder. Och så köper de fika när de får en stund över mellan sina kunder. Jag har en uppfattning om att maken anser fika smaka bäst med något att doppa. Däremot är ingen av  oss någon grädde-älskare så bakelser går bort. Vi har faktiskt börjat fika ihop också varje dag maken kommer hem från jobbet.

Miljöâsikter
- Vi tycker nog ganska lika. Vi återvinner en del, vi slänger en del och vi eldar upp en del. Nu har jag börjat sälja en del också. Vi tänker sådär lagom mycket på miljön. Men precis som med kosten och maten så är det nog tack vare mig som maken halkat in på det också. Men det är inget som pratas om om inte det föregåtts av ett program på tv eller liknande.

Politik
- Vi är mycket lika i vår värdegrund och de basala åsikterna. När det kommer till detalj och sakpolitiska frågor så kan vi dock skilja oss en del ibland. Vi vill oftast mot samma mål men kan skilja oss i tänket kring hur vi ska nå dit, dock inte över partigränser, vi röstar på samma och vi värderar lika. Maken anser att våra skillnader främst ligger i att jag är utbildad statsvetare och "vet vad jag pratar om", medan han "bara" är en lekman med ett eget intresse.
Skvaller
- Njae, ingen av oss är direkt intresserad av skvaller. men det beror på hur man definierar skvaller också. Kändisskvaller? Nej! Catching Up med vänner? Ja! Men jag har nog ett större behov av att vara delaktig och "skvallra" än maken. Herregud, han har ju inte ens facebook!!!! :-)

Partaj
- Vi har kommit till insikt att vi börjar bli gamla. Borta bra men hemma bäst... En trevlig middag med god mat och vin är hur gott som helst. En kväll på stan lockar ingen av oss. Maken däremot är den som oftast är borta på just sånt som vi "inte gillar", men det har med hans jobb att göra. Tänk vad mycket fester man får gå på som hantverkare, rena kändisfesterna ju... Jag kan dock känna ibland på varma soliga sommarkvällar att Fan, jag ville ju vara på Bryggan!

Underhâllning
- Ganska lika där också. Vi har en del former av underhållning gemensamt, andra inte. Men ofta så kan vi göra dem ihop ändå, som förra helgen till exempel när vi var på Monster Jam i Gbg. Inte min grej men att vara med familjen är ju definitivt min grej så det gick ju bra :-) Men vi har ibland otroligt delad humor. men det funkar bra det med, när han skrattar åt nåt som inte är min humor, då skrattar jag oftast åt/med honom, och detsamma gör han när min humor tar överhanden.

TV
- Ja, det där med TV är lite olika. Jag älskar att se på TV. Jag älskar film och jag gillar bra serier. Maken kan tycka att en bra film är suveränt, men han orkar inte följa serier. Jag tror dock att detta håller på att ändras. Förr när han var singel och utan barn då var han väl aldrig hemma vilket gjorde serier omöjligt. men nu är han ju på plats nästan varje kväll så nu är det ju ett alternativ även för honom. Men han är ju en betydligt mer arbetsmänniska än vad jag är och projekt har vi igång hela tiden så han brukar ofta greja tills sent och ibland finns inte orken att slå på TV:n då.

Detta var mitt bidrag!
Ser fram emot nästa veckas Real Life!

OBS!!! Ni glömmer väl inte Hälsoresan???

5 kommentarer:

  1. Kul att du är med och jättebra funderat där. Jag återkommer i morgon kväll med sammanställningen av allas bidrag.

    Hälsningar
    Yohanna, som hittade DIG inne hos Att vara någons fru-Emma, tror jag ;)

    SvaraRadera
  2. Kul utmaning !!!! Och ja ni är ju rätt lika men det visste jag redan!! Kram!

    SvaraRadera
  3. Pust & stön men nu är den i alla fall klar. Sammanställningen ligger ute och denna veckan så var vi ett redigt gäng:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/september/sammanstallning-av-real-life-dela-eller-komplettera.html

    Tack så jättemycket för att ni var med.

    Hälsningar
    Yohanna

    SvaraRadera
  4. När jag började blogga pluggade jag Organisation och Ledarskap inom Kvalitetsteknik på halvfart och gick bland annat en kurs i Kommunikation. Då använde jag bloggen som en del i det arbetet, analyserade hur kommunikation akn uppstå och utvecklas bland människor som egentligen inte känner varandra! Låter som att ni har en bra balans i er relation, ni delar upp ansvaret utifrån tid, lust och egen kompetens!

    SvaraRadera
  5. Underbar läsning! Stämmer in på mej med! Jag gillar ditt ord organiserat kaos. Det är så jag lever! Min make är "pedant" även om han blivit bättre=). Han jobbar borta på veckorna och förr om åren var det en som städade som en galning här på torsdag eftermiddag....nu lejer jag ju bort det till dottern och jag kan luta mej tillbaka i soffan och läsa en bok. Inte är väl så underbart som att se på när nån annan jobbar!=)
    Må så jättegott!
    Kram Miriam

    SvaraRadera